Selasa, 11 Mei 2010

Kisah Si Pari-pari

tibe-tibe tingat cite indon bawang merah bawang putih yang pernah mencetus fenomena suatu ketika dahulu..padahal cite tu merapek gile,tak paham camne orang malaysia leh kene tipu ngan cite indon yang tapape tu..tapi tulah orang kite..bile hasil karya orang kite sendiri mesti nak kondem,pantang jalan cite ade salah sikit mule la komen cakap cite melayu tak logik..cite indon yang tapape, yang arini ade kanser tahap kritikal esoknye boleh sembuh tibe-tibe boleh pulak korang layan,tak pulak komen cakap tak logik..aku lain,due-due aku kondem..cite melayu aku kondem sikit je tapi cite indon lagilah aku tak ley trime,tak logik di terima akal(macam cite supernatural yang aku tergile-gile tu logik sangat la kan)..tapi aku tengok cite melayu sekarang da makin okay and makin bez..nak-nak drama melayu..sangat best okay..so kepada siapa-siapa yang kunun-kunun nye cakap takde kelas layan drama melayu,silelah tengok cermin and tenung muke betol-betol..kalo takat muke da memang muke melayu pure tak yah ar nak belagak sangat weh..ingat sikit asal usul kejadian diri sendiri..


okay,sebenarnye aku bukan la nak cite pasal perkembangan cite melayu kat sini..tujuan asal aku nak cite pasal pari-pari dan pari-pari yang aku maksudkan kat sini bukanlah pari-pari yang ade sayap,terbang-terbang pastu ada tongkat ajaib macam dalam cite bawang putih bawang merah tu..just aku nak sinonim kan pari-pari tu sebangai sesuatu yang sentiasa menolong kite..sesuatu yang ade bile kite perlukan dia,buat kita happy bila kite sedih and sanggup buat ape pun untuk kita..kalau dalam ketegori manusia aku rase susah nak jumpe orang yang sebegitu sekarang..kawan yang begitu pun aku rase susah nak cari..kalo lah anda ada kawan sebegitu sila hargai and jage friendship korang tu baek-baek kerana korang tergolong dalam golongan mereka yang bertuah..

aku rase aku tergolong dalam yang bertuah itu kerana aku ade kawan-kawan yang selalu ada untuk aku..kawan baek yang selalu sokong aku and tak pernah lupa kat aku..walaupun dalam kehidupan bermasyarakat kami ini tidaklah tergolong dalam golongan manusia yang terlalu baek,sopan santun,lembut budi bicara dan seangkatan dengan nya tapi kami masih ada untuk satu sama lain no matter what happen..mereka-mereka ini aku simbolik kan sebagai pari-pari dalam hidup aku

aku jugak rase aku lebih prefer berkawan dengan orang yang mengaku terang-terangan mereka itu tidak baik berbanding mereka yang selalu berpura-pura baik..bermuka-muka,selalu berkata-kata manis dan menabur janji-janji palsu umpama menabur dedak untuk makanan itik..aku rase memang banyak pun spesis camtu skrg,tapi biarkanlah mereka..as a human being aku respect mereka sebangai satu spesis dengan aku..kita tak boleh nak paksa orang ubah perangai dorang,,jadi lebih baek kite belajar menerima dan menyesuaikan diri dengan keadaan sebab kita kena ingat yang kita ni bukanlah baik sangat untuk nak judge sesama kita..dan kalau kita tak puas hati sangat pun dengan seseorang tu lepaskan je ketidak-puas-hatian itu kepada sesiapa yang kau percaya dan kalau lebih berani face to face sahaja dengan orang yang kamu tidak puas hati itu,tapi selepas beberapa hari cuba latih diri untuk memaafkan mereka..pasti hati akan menjadi lebih tenang nanti..

aku sangat respect dengan mereka yang tidaklah kelihatan terlalu baek tapi hakikatnya mereka lah yang ade untuk hiburkan hati kita yang sedang berduka lara and menghulurkan bantuan bila diperlukan..walaupun kadang-kadang its take some time tuk kita realize bahawa ape yang meraka lakukan itu adalah untuk menggembirakan kita..and kadang-kadang kita tak sedar pun ngan kebaikan yang mereka buat itu..actually its soo sweet anyway:)..mereka yang begini juga boleh di simbolik kan sebagai pari-pari yang aku mention di atas..

lastly,bagi aku pari-pari sebenar dalam idup aku pastilah my family and especially my mum..really love them till the end of my life:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan