Rabu, 6 Januari 2010

Matahari ku

arini first time aku wat feild work cerap matahari..bru ak tau matahari tu warne hijau,ingat kn oren atau merah..kalo sem lepas kulit muke aku dua tona lebey gelap..sem ni mngkin bertona tona lbey gelap..takpe demi mase depan yg cerah biar la aku bekorban skg..cerah ke?

mase depan?..sape je tak takot ble pk psl ms depan..laen la org yg da mmg yakin ngn ape yg dorg nk dlm idop dorg..aku?ikut ape yg di takdirkan untuk aku..tak de perancangan..kos yg aku amek skg pon aku tak tau knape aku amek..kalo prof tny, aku jawab je sbb minat,mls nak pnjang pnjang cite jwb soalan yg seterusnye..da problem is,minat ke aku?mungkin..sikit..tapi siyes cakap aku tak tau camne aku bole terpiley kos ni..tak ade sape sape pun pena ckp kat aku, 'amek la kos ni,cerah mase depan'..jawapan yg pasti,takdir..mgkin aku di takdirkan amek kos ni..

tadi ade sorg pensyarah aku cakap 'saye pelek kalo ade org ckp minat ngn kos ni,kos ni susah kalo awk sume nk tau'..dan sebenarnye hmpir sume pensyarah yg ajar aku cakap kos ni susah..adoy aii guru guru ku,jgn lah kamu melemahkn semangat anak murid mu ini yg sudah sedia kala lemah semangat..so kpd adik adik lepasan matrikulasi,stpm dan setaraf jgn sesekali gatal tangan meng apply kos sains ukur dan geomatik jike anda sorg yg lemah semangat org nya..

semester ini dua org rakan seperjuangan aku mengundurkan diri..tak masuk semester lepas dua orang..tak dapat bawak kate mereka..hmm,aku jelez ngan dorg..at least dorg tau ape yg dorg nak dalam idop dorg..tak macam aku yang bergantung kat takdir nak bawak aku kat mane..sorg kawan aku pena tny kat aku, 'kalo ko pat 4 flat kat matrik dlu ko nk amek kos ape?'..terdiam aku kejap..kalo pk btol btol mmg aku tak tau..nak amek medik,bkn jiwe aku nak layan kerenah org,byk yg perlu di korbankn..amek law,lg la bkn jiwe aku,nak mnghafal,kene berdebat,nak wat presentation kat depan clas pon menggigil pale lutot..amek kos pure sains,byk rumus yg perlu di hafal,cukup cukup la aku tersekse kat matrik dlu..engineer,tak payah dapat 4 flat pun ley dapat,and ramai teman teman yg pointer lbey kurang aku dapat sambung dgree kos ni,terlalu ramai yg nak jd engineer..kalo sume org nak jd engineer sape nak jd surveyer.

aku tak mengharap terlalu tinggi pun tuk kos ni..aku da cukup puas hati kalo graduate ngn title second class dgree,medium..pasal keje,ikut rezeki..kalo ade,ade la..kalo tak de pandai pandai la aku cari anak dato atau org kaye untuk di jadikan suami..

walaupun mase depan ni wat aku sesak pale otak tapi ade satu bende yg buat aku senang hati bile parents aku cakap:
'tak pe dik,ko grad je dulu,tak dpt keje nti duk rumah jage mak ngn ayah,ayah belikan kerete,jd driver mak ngn ayh,kalo ade duet lebey ayah bg modal bukak bisness' kate bapaku sambil disaksikan dan dipersetujui oleh mak ku..=)

tibe tibe aku terpikir,nape la aku tak amek kos bisness........

p/s:tak sabar nak cerap bintang ngan bulan.=D

6 ulasan:

  1. 'kalo tak de pandai pandai la aku cari anak dato atau org kaye untuk di jadikan suami.'

    haha.ayat ne agak gatai sket.nampaknya blog sudah berwajah baru.semat siot!

    BalasPadam
  2. btol pe..lau kawen ngn org kaye terjamin ms depan..=D

    BalasPadam
  3. uit..new link..do follow again k =) http://iniblogakuikutsukeaku.blogspot.com

    BalasPadam
  4. asl?
    ko buang ak dr list follower ke?
    haaa,ye ar....

    BalasPadam
  5. Cuba tanya abah, kalau-kalau dia nak bela sorang anak angkat.

    BalasPadam
  6. kalo dye nak, sudah semestinya akn ku bangkang sekeras keras nye.....haha

    BalasPadam